Przygotowanie plików do druku
Pracę najlepiej przygotować w formacie PDF. Jest to uniwersalny format, w którym w zależności od programu można zawrzeć zarówno elementy wektorowe jak i bitmapowe. Bitmapy mogą być przygotowanie w przestrzeni CMYK, RGB oraz GRAYSCALE – jednym dokumencie w razie potrzeby można osadzić wszystkie te rodzaje bitmap a właściwe profile zajmą sie˛ ich prawidłową interpretacją. Dotyczy to także kolorów dobieranych Pantone – oprogramowanie obsługujące drukowanie posiada funkcję pozwalającą interpretować te kolory, tak aby możliwie wiernie je wydrukować korzystając z poszerzonej przestrzeni barwnej pigmentów. Należy jednak pamiętać, iż niektóre wyjątkowo wysycone kolory Pantone są niemożliwe do prawidłowego zinterpretowania.
Do druku nadają się również pliki typu TIF, EPS, JPG, PNG. W przypadku plików TIF i PSD należy spłaszczyć grafikę (brak warstw), głębia koloru powinna być 8 bitowa. Pliki TIF można zapisać z kompresją LZW – nie powoduje ona utraty jakości i oszczędza miejsce, przyśpieszając przesyłanie danych. Do druku nadaje się również plik Illustratora zapisany ze zgodnością z PDF. Nie drukujemy z plików typu DOC, CDR, PLT.
Rozdzielczość plików bitmapowych powinna zależeć
od odległości z jakiej wydruk będzie oglądany: 300 dpi – prace wysokiej jakości do oglądania z małej odległości, 150 dpi – standardowa rozdzielczość produkcyjna dobrej jakości (np. plakaty formatu B1-B0), 100-75 dpi – wystarczająca rozdzielczość przy wydrukach o powierzchni kilku m2, 60-30 dpi – billboard.
Podstawą kalibracji plotera jest skala offsetowa – kolory CMYK drukowane są z profilem FOGRA39, RGB – sRGB, GRAYSCALE – dot gain 20%. Na kolor ma także wpływ rodzaj podłoża. Kolorystyka wydruków jest w maksymalny możliwy sposób zbliżona do standardu offsetowego.
Pliki można przesyłać mailem a wprzypadku dużych plików za pomocą takis serwisów jak: WeTransfer.com, drive.Google.com, Dropbox.com